کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید
سرخط خبرها

مدیریت شهری در حکمرانی باید به دنبال «سندِ داده» باشد | قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده است

  • کد خبر: ۱۹۰۳۹۸
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
مدیریت شهری در حکمرانی باید به دنبال «سندِ داده» باشد | قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده است
در پنل آموزشی تحلیل داده‌های کیفی که امروز یک آبان در کارخانه نوآوری برگزار شد به حکمرانی داده‌ها و تحلیل داده‌های هدفمند تأکید شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسئول داده کاوی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: امروز یکم آبان در کارخانه نوآوری و به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی، پذیرای آقای مهمانان و مدیرانی بودیم که سروکارشان با داده‌های کیفی و تحلیل آن‌ها بود. داده‌ها به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند. هر دسته طیف وسیعی از انواع داده‌ها را پوشش می‌دهد. داده‌های کمّی مبتنی بر اطلاعات عددی هستند که هم عینی و هم قابل اندازه گیری می‌باشند، ولی داده‌های کیفی مبتنی بر اطلاعات غیر عددی هستند. داده‌های صوت، تصویر و متن در دسته بندی داده‌های کیفی قرار می‌گیرند.

به گفته کیومرث خوش قامت، داده‌های کیفی برعکس داده‌های کمی از طریق شمارش یا اندازه‌گیری بدست نمی‌آیند. این داده‌ها علی رغم داده بودن، اما هیچ مقیاسی برای سنجش وجود ندارد.  این‌ها با حجم‌های گسترده در اطراف ما روزانه تولید و با همه آن‌ها سروکار داریم. از تصاویری که توسط تلفن‌های همراه، دوربین‌های ترافیکی و مانند آن ثبت و ضبط می‌گردد تا صدای دستیار تلفنی و مکالماتی که در تماس با شهرداری داریم و همچنین متن‌های روزنامه‌ها و مجلاتی که هر روز حتی بصورت الکترونیکی مطالعه می‌کنیم. مصداق داده‌های کیفی هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در شهرداری مشهد تصاویر دوربین‌های ترافیکی، صدای شهروندان در مرکز پاسخگویی ۱۳۷ و همچنین متون تولیدی در روزنامه ها، مجلات و ویژه نامه‌ها مکتوب در روزنامه شهرآرا در این دسته طبقه بندی می‌شوند.  شناسایی و استفاده از ظرفیت تحلیل داده‌های کیفی (که حجم زیادی را نیز در فضای یارانه‌ها اشغال می‌نمایند) با استفاده از و در بستر هوش مصنوعی امکان پذیر هست. استفاده از نتایج این تحلیل‌ها که در دسته بندی داده کاوی طبقه بندی می‌شوند (صوت کاوی، متن کاوی و تصویر کاوی) می‌تواند در بهبود مدیریت عملکرد شهری و رضایت شهروندان بسیار تاثیر گذار باشد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت تحلیل داده‌های کیفی و در تحلیل صدای شهروندان در مرکز ۱۳۷ می‌تواند هم بصورت تحلیل احساس شهروندان و هم در زمینه طبقه بندی مشکلات و سرعت تحلیل و همچنین سرعت پاسخگویی مدیریت شهری به درخواست شهروندان که درقالب صدای آن‌ها ضبط شده است، پاسخگویی کرد. در موضوع تحلیل متن نیز به مدیریت عملکرد نویسندکان متن، تحلیل احساس مخاطبان متون، برنامه ریزی برای تولید محتوا و غنی کردن متنون از طریق استفاده از نظر مخاطبان و نیز طبقه بندی موضوعات متنون و کلمات پرتکرار می‌تواند رسانه را در مدیریت محتوا بسیار کمک نماید.

به گفته خوش قامت، هدف از اجرای این نشست تخصصی آشنایی مدیران و کارشناسان شهرداری مشهد با داده‌های کیفی و انواع آن در مدیریت شهری، روش‌های تحلیل داده‌های بزرگ در داده‌های کیفی، ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و نقش تحلیل داده‌های کیفی در بهبود مدیریت شهری می‌باشد. دراین جلسه که با حضور آقای دکتر کاهانی  عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرمسئول شهرآرا، مدیران شرکت‌های دانش بنیان درنیکا، ویراسنس و پارت به بیان اهمیت و روش‌های تحلیل داده‌های کیفی پرداختند.

وی تاکید کرد:  دراین نشست آموزشی دکتر کاهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی به موضوع پردازش متن و کاربرد‌های آن پرداختند و همچنین ظرفیت‌ها و ظرافت‌های و ارزشمندی این نوع از تحلیل را برای مدیریت شهری برشمردند. در ادامه آقای به این موضوع اشاره نمودند که تصویب سند حکمرانی داده می‌تواند تا راه را برای انجام تحلیل انواع داده‌های کمی و کیفی حوزه مدیریت شهری برای محققان و پژوهشگران بازکند و از طرفی مدیریت شهری را در بهبود و ارتقاء سطح کیفی خدمات یاری نماید و و بصورت یک سند بالادستی برای حوزه داده کاوی محسوب گردد. این سند باید راهگشای دسترسی آسان به داده‌ها برای محققان و پژوهشگران باشد تا آن‌ها بتوانند با تحلیل داده ها، مدیریت شهری را در ارتقاء سطح کیفیت خدمات یاری نمایند.

همچنین وی  به این نکته اشاره کرد ما بدون داشتن سیاست و خط مش حکمرانی داده، قائدتا مسیری که در تحلیل داده‌های آماری می‌رویم ممکن است مسیرش به بیراهه باشد. ما باید سند بالا دستی برای حکمرانی داده داشته باشیم تا پاشنه آشیل در آینده شناسایی شده باشد تا موضوع تحلیل‌های کمی وکیفی به درستی هدایت شود.

ایشان مطرح نمودند که باید در ابتدا به فکر سند حکمرانی داده در مدیریت شهری باشیم و بعد به فکر تحلیل‌های کیفی و کمی باشیم، چرا که این یک سند بالادستی است که می‌تواند نقشه راهی برای همه ذینفعان تحلیل داده‌های کمی و‌کیفی باشد دراین بین استفاده از ظرفیت‌های قانونی و شرکت‌های دانش بینان میتواند کمک خوبی برای حل مشکلات شهرداری مشهد باشد که استفاده از شرکت دانش بینان درنیکا برای تحلیل محتوا روزنامه شهرآرا نمونه‌ای از آن است.

اگر در ساختار تولید کلمات، محتوا انتقال داده شود آن رسانه برنده است

میثم موسوی‌مهر، مدیر مسئول روزنامه شهرآرا در پنل آموزشی تحلیل داده‌های کیفی یادآور شد: در یک رسانه هدف و آرمان مشخص است مثلا رسانه زرد تنها به جذب مخاطب تمرکز دارد و چیزی خلق می‌کند که همراه و دلخواه با ذائقه مخاطب باشد.

موسوی مهر با بیان اینکه مسلماً بحث مخاطب برای هر رسانه‌ای اهمیت دارد، تاکید کرد: ادبیات یک رسانه پایدار و هدفدار مشخص است و می‌گوید من آرمانی دارم و روایت و لحن برایش اهمیت دارد و بر اساس آن تلاش می‌کند آرمان و هدفش را به زبان مخاطبش بیان کند. این‌ مهارت که یک رسانه حرفش را به چه شکلی به زبان مردم بزند که مخاطب را جذب کند مزیت رسانه‌داری در رسانه‌های هدفدار است.


به گفته وی، مسلما در اهدافی که این رسانه‌ها دارند تولید محتوا اهمیت دارد و از اینجا به بعد کلمه مفهوم پیدا می‌کند. اگر در ساختار تولید کلمات، محتوا انتقال داده شود آن رسانه برنده است. من در یک رسانه به این جمع‌بندی رسیدم که از بازخوردگیری آنچه که تولید کردم نیازمند واکاوی کلمات تولید شده خودم هستم و این نیاز به بررسی دارد که یک رسانه در انتقال محتوا توانسته تولید کلمات و محتوای مناسب داشته باشد یا نه؟

وی افزود: این نقطه اولین جایی است که دستیار تحلیلگر در کنار یک رسانه برای تحلیل محتوا اهمیت پیدا می‌کند.
مدیر مسئول روزنامه شهرآرا یادآورشد: مسلماً وجود یک تحلیلگر محتوا اهمیت دارد و باعث بازنمایی از رفتار رسانه می‌شود و میزان تحقق اهداف یک رسانه در تولیداتش را نشان دهد.

قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده است| کلمه و محتوا با ارزش‌ترین سرمایه در یک رسانه است

وی یادآور شد: وقتی به فناوری تحلیل متن دست می‌یابی، در یک چرخه مستمر قرار خواهی گرفت. می‌توان خروجی بهتری را از محتویات داشت. در اینجا نظر مخاطب موضوعیت پیدا می‌کند.

موسوی‌مهر تاکید کرد: قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده بوده و رقابت بر سر داده است و اگر داده‌ای داشته باشید که تحلیل در آن صورت بگیرد قدرت در دست شماست. در نتیجه کلمه و محتوا با ارزش‌ترین سرمایه در یک رسانه است که اگر با تحلیل به داده‌های هدفمنددست یابد اقتصاد چندپله جلو خواهدرفت.

وی یادآور شد: هوش مصنوعی در حقیقت در حال شکل دهی نسل جدیدی است، اما در پی همه تهدیداتی که دارد، رسانه‌ها در آینده می‌توانند آن را در خدمت بگیرند و به یک رسانه پیشرو تبدیل شوند.

مسلما در این مسیر چالش‌های زیادی پیش رو است؛ بزرگ‌ترین چالش اینکه منِ رسانه هنوز یاد نگرفته‌ام داده‌ها را چگونه در اختیار تحلیلگر قرار دهم و تحلیلگر هنوز با لحن و قلم من آشنا نشده است.

مدیر مسئول روزنامه شهرآرا در این رویداد اشاره کرد که ما باید جنگندگی استفاده از شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشیم. در پنل‌های مختلف باید شرکت کنیم تا این یخ‌های اداری بین حوزه‌ای شکسته شود تا بتوانیم رفتار تشریک مساعی در حل مشکلات شهری داشته باشیم.

مدیریت شهری در حکمرانی باید به دنبال سند داده باشد | قدرت در حوزه تحلیل محتوا و داده است

پایه و اساس و سنجش وضعیت موجود آمار و داده‌هاست

مدیر کل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد در این رویداد یادآور شد: پایه و اساس و سنجش وضعیت موجود آمار و داده‌هاست. رصد آمار و داده‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم وضعیت خودمان را سنجش و آینده را بر اساس وضعیت موجود ترسیم کنیم و مشخص شود در چه نقاطی ضعف و قدرت داریم و در واقع شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌ها با رصد داده‌ها امکان پذیر است.

رحمان میرزاییان افزود: چند روز گذشته رصدخانه شهری را در کارخانه نوآوری افتتاح کردیم. مسلما جای خالی رسانه شهرآرا با توجه به اهدافی که دارد در آن خالی است. در کنار این رصدخانه اتاق سرچ قرار دادیم که بتوانیم پژوهشگران و متخصصان را برای امر تحقیق دورهم جمع کنیم و یکی از این موضوعات داده‌کاوی شهرآراست که با وجود تکنولوژی روز بتوان از آن بهره برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->